Tono Tamtam december 2023

jaargang 22, nr. 11 (uitgave 219)

De bevers spelen Crazy 88, de welpen maakten een wereldreis, de explorers bedachten hun eigen opkomsten, de kerstkaartenactie gaat weer van start, Theatergezelschap De Stokerij spelen voorstelling 'De Achterblijver' in ons groepshuis en we onderzoeken een nauwere samenwerking met de Scouting Taizé-groep.

Lees de Tono Tamtam van december 2023

Een artikel uit deze tamtam

Onderzoek samenwerking

Op 23 november zijn de vrijwilligers van de Scouting Tono-groep en de Scouting Taizé-groep bij elkaar geweest. Doel was na te gaan welke uitdagingen onze beide scoutinggroepen hebben, en of samenwerking van ons beider scoutinggroepen ons kan versterken.

In groepjes zijn, per thema of onderwerp, de overeenkomsten en verschillen tussen de scoutinggroepen besproken. Daarbij is ook gekeken hoe, per thema, we in de toekomst zaken aan zouden kunnen pakken, lerend van de ervaringen die we hebben. In een eerste ronde is dit gedaan op ‘groepsonderwerpen’ zoals onder andere groepsactiviteiten, materiaalbeheer, financiële aanpak of overlegstructuren.

In een tweede ronde zijn juist de vrijwilligers van de beide groepen per leeftijdsgroep bij elkaar gaan zitten en zijn verschillen en overeenkomsten binnen diezelfde leeftijdsgroep besproken. Ook hier is een aanzet gemaakt om te kijken wat de ideeën zijn voor de toekomst. In deze ronde kwam vrij sterk naar voren dat de leeftijdsgroepen (binnen Scouting speltakken genoemd) graag op korte
termijn meer samen willen met de beide groepen. Per thema of onderwerp presenteerden de groepjes hun bevindingen. Hier kwam al snel naar voren dat er veel meer overeenkomsten dan verschillen zijn, en dat de visie op het Spel van Scouting,
omgang met kinderen en jongeren en hoe Scouting een bijdrage kan leveren aan hun ontwikkeling zeer dicht bij elkaar liggen.

Aan het einde van de avond is een indicatieve stemming gehouden over de vraag of we dit pad verder willen verkennen en verder willen onderzoeken waar samenwerking ons zou kunnen brengen. Hier is door de aanwezige vrijwilligers unaniem ‘ja’
op gezegd.
Waar ons dat heen gaat leiden is misschien nog niet helemaal duidelijk, wel dat we als groepen dit avontuur aan willen gaan. We laten ons uitdagen de mogelijkheden voor samenwerking verder te onderzoeken en gezamenlijk te kijken wat hier uit kan komen. Stap voor stap zullen ook onze jeugdleden daar meer van gaan merken als hun leeftijdsgroep intensiever samen gaan werken met
dezelfde leeftijdsgroep van de andere groep. Zo wordt dit ook het avontuur van al onze leden die vast ook ideeën hebben hoe we samen Scouting nóg beter kunnen maken.

Mocht u als lezer op dit moment al vragen hebben, dan kunt u die altijd stellen aan het begeleidingsteam via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..