Elke vrijwilliger van de Scouting Tono-groep heeft zijn eigen mailadres bij de groep. Dit mailadres heeft de vorm naam@Scoutingtono.nl. Dit mailadres kan je gebruiken om mail te ontvangen of te verzenden.

Bij de Scouting Tono-groep beschikt iedereen over een e-mailbox van 100 MB en enkele aliassen. Is je beschikbare ruimte bijna vol, dan ontvang je een waarschuwing. Er worden geen berichten verwijderd.

Om e-mail te kunnen ontvangen of versturen heb je drie zaken nodig: een gebruikersnaam, een wachtwoord en een of meer mailadressen. Je wachtwoord ontvang je van de postmaster.

E-mail lezen

Om je e-mail te lezen zijn er drie mogelijkheden:
  • Je e-mail wordt doorgestuurd naar een ander mailadres.
  • Je leest je e-mail met behulp van een programma als Outlook Express of Eudora.
  • Je leest je e-mail met behulp van een browser (webmail), zoals Internet Explorer.

Standaard staat e-mail ingesteld op de eerste mogelijkheid. Je e-mail wordt dus doorgestuurd naar een ander e-mailadres van je. De laatste twee mogelijkheden kan je ook tegelijkertijd gebruiken.

Het lezen en versturen van e-mail met behulp van een browser kan via webmail.scoutingtono.nl. Een van de voordelen van het gebruik van webmail (eventueel in combinatie met een andere mogelijkheid) is dat je ook e-mail met je Scoutingtono.nl e-mailadres als afzender kan versturen.

Doorsturen van e-mail

In de standaardinstellingen wordt je e-mail, gericht aan naam@scoutingtono.nl, doorgestuurd aan een ander mailadres van je. Is dit wat je wilt, dan hoef je niets te doen en kan je het naam@scoutingtono.nl e-mailadres doorgeven aan mensen van wie je mail wilt ontvangen.

Het e-mailadres waar je e-mail naartoe doorgestuurd wordt kan alleen door de postmaster worden veranderd. Wil je het e-mailadres voor het doorsturen van je mailadres laten veranderen, stuur dan een bericht aan postmaster@scoutingtono.nl. Het is mogelijk je e-mail naar meerdere adressen door te laten sturen.

Wil je de naam@scoutingtono.nl e-mail gaan lezen met behulp van een programma en/of met webmail, dan moet het doorsturen van e-mail voor jouw adres uit worden gezet. Ook dit kan alleen door de postmaster worden gedaan. Stuur hiervoor een berichtje aan postmaster@scoutingtono.nl.

E-mail lezen met een programma

Het is mogelijk je e-mail te lezen met een mailprogramma zoals bijvoorbeeld Outlook Express, Eudora of een van de vele andere mailprogramma's die er zijn. Hiervoor moet je in je e-mailprogramma de juiste Beveiligd met een wachtwoord.instellingen gebruiken. Deze handleiding laat je stap voor stap zien hoe je de instellingen goed zet.

Beveiligd met een wachtwoord.Naar de handleiding voor de instellingen >>

E-mail lezen met webmail

Het is ook mogelijk je e-mail te lezen met behulp van een browser die in verbinding staat met het internet. Gebruik je deze webmail mogelijkheid, dan hoef je geen programma's te installeren. Zo kan je vanaf school of op vakantie je e-mail bekijken. Je kan ook een programma voor het lezen van je e-mail en webmail combineren: thuis bijvoorbeeld Outlook Express gebruiken en op school webmail. In de Beveiligd met een wachtwoord.handleiding >> kan je precies lezen hoe webmail werkt.

Beveiligd met een wachtwoord.Naar de webmail handleiding >>
Naar webmail >>

Groeps e-mailadressen

Een groeps-e-mailadres is een adres waarvan alle berichten automatisch doorgestuurd worden naar een groep mensen. Zo worden bijvoorbeeld alle berichten die mensen sturen naar bestuur -at- scoutingtono.nl doorgestuurd naar alle individuele bestuursleden. Ook voor elke speltak is er een groeps-e-mailadres.

Kijk in het overzicht van groeps-e-mailadressen welke groepsadressen er allemaal bestaan, en naar wie de berichten worden doorgestuurd.

Beveiligd met een wachtwoord.Overzicht van groepsadressen >>

Avontuur!

Voor vrijwilligers