Opvoering 'de Achterblijver' in Boerderij Landvreugd

Theater De Stokerij speelt de opvoering 'De Achterblijver' in het groepshuis van de Scouting Tono-groep. Hiermee werkt de Scouting Tono-groep samen in het kader van onze maatschappelijke betrokkenheid met een theaterorganisatie die een lastig onderwerp onder de aandacht wil brengen.

De Stokerij

De Sokerij is een theaterorganisatie uit Schiedam met een zekere voorliefde voor lokatietheater. Toen De Stokerij bij ons aanklopte met de vraag of zij 'De Achterblijver' in het gebouw van de Scouting Tono-groep mochten opvoeren zijn we snel met de mensen achter de opvoering om tafel gaan zitten. Met wat overleg en een beetje inschikken van beide kanten bleek het prima mogelijk dat de Scouting Tono-groep haar eigen activiteiten bleef uitvoeren en De Stokerij drie keer per week een opvoering gaf.

De Achterblijver

De Achterblijver is het autobiografische verhaal van acteur Koen Wouterse. Onder regie van Anne Rats vertelt hij het verhaal van zijn jeugd in Friesland met zijn vriendje Edwin. Edwin leeft al lang niet meer. Tussen oude meubels en uit hun voegen hangende ramen maakt Koen de balans op over het leven, familie, vriendschap, de liefde en de dood: wie hebben hem gemaakt tot wie hij is, wie hebben hem verlaten, wie zijn er gebleven en wat heeft hij in die 44 jaar opgestoken? Koen neemt je mee in zijn gedachtenwereld. Maar wie is toch die puber die zo nu en dan bij het huisje opduikt…?

In een intens optreden van een uur behandelt De Stokerij de dood, het leven en de toetjes die we allemaal krijgen. Met een traan, maar zeker ook met een lach wordt een lastig thema aangesneden.

Scouting Tono-groep

De Scouting Tono-groep is maatschappelijk betrokken. Vanuit die betrokkenheid is de Scouting Tono-groep trots een dergelijke voorstelling mogelijk te maken. Niet alleen gaat het om een onderwerp dat velen raakt, maar ook een onderwerp waarvan veel mensen het lastig vinden om te bespreken. Zo draagt de Scouting Tono-groep haar steentje bij aan een betere maatschappij.

De vrijwilligers van de Scouting Tono-groep hebben de voorstelling bekeken in een speciale try-out, waarvan de beelden te zien zijn in onderstaande reportage van Schie TV. De vrijwilligers van de Scouting Tono-groep zijn daar te zien in het publiek. Ook zij vonden dit een heftige voorstelling die veel losmaakte, maar waar ook om gelachten kon worden. De voorstelling loopt tot en met 24 december 2023. Kaarten zijn te krijgen via de website van De Stokerij.

Het filmpje is ook via YouTube te bekijken: www.youtube.com.